کد مطلب:36627 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:124
بسم الله الرحمن الرحیم و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم و صلی الله علی سیدنا محمد و آله اجمعین در بیان این سخن مولا به فرزندشان بودیم كه: فانه لم یامرك الا بحسن و لم ینهك الا عن قبیح خداوند تو را فرمان نداده است مگر به كار زیبا و نهی نكرده است مگر از كار زشت. توضیحاتی در باب زشتی و زیبایی اعمال دادیم. و اینك می خواهیم همان مسئله را به شرح بیشتر بیاوریم. گفتیم كه در فرهنگ اسلامی با تحریك و تاثیر اندیشه یونانیان و همچنین به دلیل وجود پاره ای معارف درونی مكتب، از جمله وجود [صفحه 154] شیطان، این سوال مهم و سرنوشت ساز پدید آمد كه كارهای نیك و بد كدام اند؟ و آیا احكام اخلاقی و ارزشی ما آدمیان بر خداوند هم جاری است یا نه؟ و آیا خداوند به هر چه نیك است فرمان می دهد نیك است؟ آیا خدا هر چه نیك است می كند و یا هر چه او می كند نیك است؟ این سوالات با همه صلابت و اهمیتی كه برای معرفت دینی داشته و دارند، حقیقتا پاسخ قطعی و روشنی پیدا نكرده اند. امروز نیز كه این سوالات حرارت و حدت پیشین خود را در میان ما ندارند، به دلیل حل شدن آنها نیست بلكه به سبب سستی و بی حالی ما در مقام تفكر و متحجر شدن مواضع كلامی و غلبه فقه بر اندیشه دینی است: ز نقص تشنه لبی به عقل خویش مناز
درس بیست و هشتم 69/9/9
دلت فریبگر از جلوه ی سراب نخورد
صفحه 154.
پیوند زیباشناسی، علم اخلاق و عرفان
انواع ادراكات
حكم به زشتی و زیبایی، حكمی اخلاقی نیست
خداوند به امور زیبا امر كرده و از امور زشت نهی فرموده است
امور واجب و مستحب زیبا هستند و امور حرام و مكروه زشت
معصوم قدرت تشخیص زشتی و زیبایی را از منظر ربوبی دارد
همه چیز از آن حیث كه به خدا منتسب است زیباست
درك زیبایی با كمال انسان متناسب است
نشانه دینی بودن یك جامعه توجه مفرط به زیبایی و هنر است
دید عارفانه، زیباشناسانه است
سر پایان ناپذیری حكمت انبیاء كشف به حسن الهی است
اخلاق اگر چه نسبی است اما با واقعیت مربوط است
اخلاق امری ذومراتب است
در جامعه دینی اخلاق باید از سطح امر و نهی خشك فراتر برود
اخلاق جامعه دینی ما متناسب با تصویر خدای برده دار است نه خدای زیبا و معشوق
زیباشناسی امیرالمومنین
هنرمند باید روح زیباپسند خود را با خوف الهی درآمیزد